۱۳
آذر

نکات مهم حضور در نمایشگاه ها

مجموعه شما تصمیم گرفته است در نمایشگاه حضور داشته باشد و مسلما به دنبال جذب بیشتر بازار کار خواهد بود .

حضور در نمایشگاه ها خوب است و شایدم خیلی خوب . اما نکاتی است که باید قبل از نماشگاه ، حین نماشگاه و بعد از نمایشگاه رعایت کرد در غیر اینصورت نمایشگاهی که به عنوان کسب بازار کسب و کار روش حساب می کردیم شاید به جهنمی برامون تبدیل شود.

در زیر به نکاتی که حیاتی و مهم است می پردازیم . این نکات حاصل بیش از ۴۵ دوره حضور شرکت مجریان در نمایشگاه های مختلف درون مرزی است که می تواند تجربه ای مفید برای دیگران باشد.

-دلیل حضور در نمایشگاه : 

نمایشگاهها از مهمترین و مؤثرترین ابزارهای بازاریابی دردنیای امروز تجارت محسوب می‌شوند، این دسته از رویدادها یکی از بهترین و اعجاب برانگیز‌ترین فرصت‌ها به‌منظور برقراری تماس‌ها ، برقراری ارتباطات جدید،کسب مشتریان تازه و یافتن ایده‌های نوآورانه است. نمایشگاه‌های تجاری با هدف ارائه فرصت مناسب برای کسب‌و‌کارها به منظور برقراری تماس چهره‌به‌چهره با بسیاری از مشتریان بالقوه در مدتی کوتاه و با صرف هزینه‌ی مناسب طراحی شده‌اند.

 

-انتخاب غرفه مناسب :

هدف از انتخاب غرفه ای مناسب در نمایشگاه، جدا شدن از انبوه غرفه های دیگر و بیشتر دیده شدن در چشم بازدید کنندگان است. مسلما اولین گام در مسیر دستیابی به مکالمات سودآور در نمایشگاه ها، انتخاب فضایی است که مسیر مخاطبان به سمت خدمات و محصولات شما کج کند.

تعیین متراژ غرفه نمایشگاه در زمان ثبت نام و رزرو غرفه نمایشگاه، به عوامل خاصی از قبیل طراحی غرفه نمایشگاه، سبک و اهداف حضور شما در نمایشگاه بستگی دارد. تعیین اندازه غرفه نمایشگاه به نظر تصمیم ساده ای می باشد اما، ممکن است این تصمیم بر عملکرد کل شما در نمایشگاه تأثیر بگذارد.

محل غرفه نمایشگاهی یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در موفقیت یک نمایشگاه می باشد، زیرا که اصلا مهم نیست که شما چه مقدار انرژی و یا کار صرف کردین که برای نمایشگاه بهترین ارائه را داشته باشید تا به موفقیت برسید اگر محل غرفه شما غیر قابل دسترس باشد.

 

Image result for exhibition design

-نقش طراحی غرفه : 

برای ایجاد یک برند معتبر در نمایشگاه کافی است که محیطی مناسب را مهیا سازید. طراحی غرفه  نمایشگاهی شما نباید یک اتاق ساده باشد. شما باید محدوه ای را ایجاد کنید که تمام عناصر آن مکمل یکدیگر باشند. در حالی که این کار را انجام می دهید، باید همه چیز را بررسی کنید( دیوار، پنل ها، کف، کارکنان غرفه نمایشگاه، فضا و لوازم جانبی). همه چیز باید باهم هماهنگ باشد تا غرفه نمایشگاه شما کمتر شبیه یک اتاق و بیش از یک فروشگاه باشد. شرکت غرفه سازی خود را هدایت کنید و به آنها توضیح دهید که چگونه همه چیز را تصور می کنید و عناصری را که محصول و نام تجاری شما را تکمیل می کند، انتخاب کنید.

حتما غرفه سازی نمایشگاهی انجام بدهید حتی اگر ۲۴ متر هستید چرا که تاثیر بسیار زیادی نسبت به غرفه های معمولی برای بازدیدکننده دارد

این یک واقعیت است که طراحی غرفه رایگان است و همه شرکت های غرفه ساز فقط با تغییر کمی در طرح های غرفه های دیگر ، طرحی جدید به مشتریان خود می دهند

هنگام بازدید از غرفه ها می بینیم که همه مثل هم هستند و هیچ خلاقیتی و کار خاصی بکار نرفته است و جالب تر اینکه اگر شما دو تا نمایشگاه را با دقت بازدید کنید ۶۰ % غرفه ها را در نمایشگاه قبلی غیر مرتبط دیده اید ( مثلا نمایشگاه نفت- نمایشگاه ساختمان )

 

-استفاده از افراد متخصص در اینفورمیشن :

دوستان من حتما در غرفه های خود باید از خانم ها استفاده کنید و حتما باید با لباس فرم و یکدست حضور داشته باشند .

این عزیزان تابلو و معرف شرکت شما هستند و عملکرد ها و اشتباهات آنان می تواند سال ها در ذهن مخاطبان بماند.

از افراد متخصص استفاده کنید افرادی که حداقل سابقه حضور در ۲ نمایشگاه را داشته باشند

خوش رو باشند و با ادب

روابط عمومی بالایی در جذب بازدیدکننده داشته باشند

از پوشش مناسب و شیک برخوردار باشند

از صحبت با گوشی های همراه اجتناب کنند

از سلفی گرفتن در ساعات نمایشگاه و داخل غرفه خودداری کنند

از کار و بیزینس شما اطلاع داشته باشند

از موضوع اصلی کار دور نشوند

با مشتری‌ها درگیر نشوند

اطلاعات اصلی شرکت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار ندهند

-ارائه هدایای تبلیغاتی مناسب جهت پایبندی مشتریان : 

اعطای هدایای تبلیغاتی از دیرباز مورد توجه صاحبان کالا و خدمات قرار گرفته است و نقش بسزایی را در امر پیشبرد فروش ایفا می نماید و این ابزار بخش عمده ای از بودجه های تبلیاتی را به خود اختصاص داده است. لذا با توجه به هزینه بر بودن این فعالیت، شرکت ها می بایست در انتخاب نوع هدایا و هدفمند سازی ارائه آن دقت لازم را مبذول دارند.

سعی کنید دو مدل هدایای تبلیغاتی در نظر بگیرید

یک هدیه معمولی برای مشتریان عادی

و یک هدیه تبلیغاتی خاص برای مشتریان خاص

حتما آن هدایای تبلیغاتی را با نام شرکت خود مزین کنید

از نوشتن اطلاعات اضافی مانند آدرس ، زمینه کاری ، نام مدیر عامل ، فاکس  جدا خودداری کنید و این را بدانید هر چقدر نوشته های تبلیغاتی روی هدایای تبلیغاتی شما کمتر باشد مردم بیشتر استفاده می کنند

 

این موارد فوق جهت حضور در نمایشگاه بسیار بسیار کارآمد است و در توسعه کسب و کارتان کمک زیادی خواهد کرد.